lördag 29 september 2012

Ska köpkraften bevaras?

Hörde på nyheterna på väg hem från jobbet att hamnarbetarna ( tror jag att det var) fått igenom sitt löneavtal med hot om strejk. Arbetsgivaren valde att ge sig eftersom det hade blivit dyrare med strejk och oskyldiga kunder hade varit dem som blivit mest lidande.
" De redan högst betalda har tvingat sig till en ännu högre lön" det kan vi omöjligt gilla sa motparten.
Hamnarbetarfacket menade att deras mål var att bevara sin köpkraft...?

Det är här mina frågor börja rada upp sig?
 - Varför ska hamnarbetarna bevara sin köpkraft?
 - Vad blir följden för alla andra då?
 - Är det inte bättre att fler har en "lagom" köpkraft än att några har en stor " och några ingen alls?
 - Är inte detta osolidariskt av hamnarbetarna?
 - Och vems intressen går hamnarbetarna om de vill ha mer av samhällskakan än andra?
 - låter inte detta lite som Greklandsyndromet?

Jag gillar helt enkelt inte denna karusellen, att bara ha mer o mer och slösa mer på jordens resurser, att köpa, köpa, köpa..

Att downsiza, dra ner på, innebär att göra tvärt om mot ovanstående, att dra ner på köpkraften.

Istället för högre lön för att kunna betala allt jag har skaffat mig så har jag nu eller håller på:
Byta bostad till ett mindre som innebär färre utgifter.
Enklare teknisk utrustning som blir billigare men ändå fullt acceptabel.
Resa kollektivt i största möjligaste mån.
Återvinna det som funkar att återvinna.
Sy om o förbättra en del kläder.
Lämna gamla älskade skor till skomakaren för att fixa till dem för ännu en tid.
Laga den mesta maten själv o ha matlåda på jobbet.
Jag tänker också återgå till att odla min mat så långt det är möjligt, som jag gjorde förr när barnen var små.



Det mesta av ovanstående har jag mer eller mindre alltid gjort, nu blir det en utveckling vidare åt samma håll.
Jag är ännu mer petig att läsa innehållsförteckning på mina livsmedel jag köper eller annat också som krämer, schampo o sådant.
Inga tillsatser !! ännu mer strängt än förut. T.ex. koka egen buljong och slippa tärningar med konstiga saker i. Inga pulversoppor eller såser,  med klumpförebyggande medel och annat skräp.

Inga krämer med palmolja o sådant elände eller glycerin som ändå anses som "hyggligt" ända till man läser vilka kemikalier som behövs för att få fram glycerinet..

Jag ska göra min egen hudkräm av bivax, kallpressad rapsolja och en eller två växtoljor/delar till som jag har valt ut. Tagna direkt ur den skånska myllan..ja.. jag har inte riktigt tid att fixa det nu just men med tiden så..

Det finns mycket att dra ner på.
Varför?
För att det är det jag kan göra för att minska på slöseriet av jordens tillgångar.
Dessutom om jag drar ner på min konsumtion, jobbar mindre och återanvänder så blir det mer över till mina vänner och kommande generationer.
Varför ska jag ha allting som jag inte behöver?

Om jag inte köper så mycket- behöver jag inte jobba så mycket.
Enkel matematik!






Avslutar med en bild på en dröm.. Earthship hus. Ett helt annat sätt att hushålla på jordens resurser.
Tillvarata regnvatten för att återanvända genom biologisk rening i ett slutet system och t.ex. använda solenergi.
Detta tilltalar mig mycket.
Dessutom bara älskar jag designen:-)


Kraaam


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar