lördag 15 september 2012

Tv, bredband och telefoni

Har precis lyckats avsluta det Telia abonnemang som jag har haft sååå mycket strul med under mitt år på Kölevägen. Precis allt har rört till sig.
Mest beror det förmodligen på att jag övertog ett abonnemang efter en tidigare hyresgäst. Efter det blev inget i abonnemanget sig likt. För det första så fanns ingen framkoppling de första två månaderna, därefter fick jag en ny gateway och det gick lite bättre. Kostnader och tjänster lades till, till större kostnader, tjänster drogs bort utan att kostnaderna togs bort, fakturorna ändrades på innehåll o kostnader utan att det stämde med verkligheten. Mina fakturor hamnade för indrivning som obetalda trots att de skulle krediteras och ny skickas ut, plötsligt kom ett avtal hem i brevlådan på att jag förlängt mitt abonnemang med 6 månader till en annan kostnad när jag i själva verket bara ringt för att reda ut att en faktura hade fle belopp..etc, etc..
Trots detta tycker jag om Telia digitalTV som abonnemang med undantag av att det långt ute på landet i Köle var lite ryckig leverans och bilden ibland frös till ett tag och jag kunde missa upplösningen som t.ex. om vem som faktiskt var mördaren i en deckare.. Jag orkade dock aldrig klaga så mycket på det eftersom jag hade fullt upp med de övriga problemen med Teliaabonnemanget.
I halvlek fick jag en kompensation på 1000 kr för alla missar de gjort.
Nu är i alla fall abonnemanget avslutat och jag har fått sluträkningen.

Frågan är vad jag ska välja istället på min nya adress i Kyllingaröd. Jag ville inte flytta med abonnemanget utan vara helt bortkopplad från det och ha nya valmöjligheter.

Ikväll har jag surfat runt på Canal digital - parabol, telia - digitalTV ..? och Boxer.
En djungel.. klart är att det skiljer endast en någon hundralapp mellan Telia o Canal digital.
Jag tänkte komma ner i kostnad genom att minska kanalpeket men det spelar inte så stor roll.
Grundutbudet är ändå så pass dyrt.. så att välja till en hel räcka med kanaler blir bara marginellt dyrare. I själva verket så blir ju valfriheten väldigt begränsad då.. Gillas inte.

Jag söker efter ett abonnemang med både bredband och tv.
Ska jag då köra bredband från Telia och TV på Canal Digital så blir det nån hundralapp dyrare än om jag tar paketet med Tv, bb och telefon från Telia. Att bara välja bredbandet från Telia är lika dyrt nästan som hela paketet med TV o telefoni inräknat. ..suck..

I detta läget så är det faktiskt Boxer som verkar ha det bästa utbudet vad beträffar valfrihet bland kanaler och priser. Dessutom säger hemsidan att de kan erbjuda bredband...

Men jag tar det med ro...

Först ska jag koppla ihop sladden på den gamla antennen som sitter på huset, testa digitalboxen som ligger i källaren och se om Karlshamns- eller Hörbyantennen kan ge mig lite TV.

Det blir isf gratis!!

..men då återstår bredbandet att lösa..

Tillbaka på ruta 1

Gokväll:-)

4 kommentarer:

  1. Vi har bredbandsbolaget och är nöjda, där ingår ip telefoni och det kostar inte många kronor att ringa då. På hemtelefonen då. Vet dock inte om de erbjuder tv via bredbandet.. Där kör vi boxer och inga problem där. Parabol funkar däremot inte alls pga träden.

    SvaraRadera
  2. Tack Emma, jag trodde inte bredbandsbolaget kör så långt ute på landet.. jag ska kolla upp Boxer först har jag kommit fram till:-) och jag tror dig ang träden o parabol. Mitt torp är ju omgärdat av skog..

    SvaraRadera
  3. Nånstans på bredbandsbolagets sida finns det så man kan kolla om de levererar till din adress. Men om vi haft det i flera år borde det väl funka hos dig med.

    SvaraRadera
  4. http://www.bredbandsbolaget.se/servlet/orderflow/search/search-flow

    SvaraRadera