måndag 26 december 2011

Döm inte, så blir ni inte dömda. Matteus 7:1-2

Döm inte, så blir ni inte dömda.
Ty med den dom ni dömer med,
skall ni bli dömda,
och med det mått ni mäter med,
skall det mätas upp åt er.





I sena juldagskvällen hamnade jag på National Geografik som har sänt flera olika program på tema Gud, tro o Jesus. Jag bestämde mig för att titta på ett program om Jesus ur en annan mer faktagranskande synvinkel vilket jag gillar.
Jag har också läst DaVinci koden m.fl. och en jättebra bok om Maria Magdalena, som även i romanform väcker många intressanta frågor.

Om ni har möjlighet att titta på programmet så gör det.
Jag har alltid sökt efter något som kan få mig att tro på det som kyrkan vill att vi ska tro på men aldrig riktigt hittat det jag sökt.
Min teori har varit att jag kan tro på Jesus, en man som honom har levat och verkat men att tro på Gud ... njae..
Som kyrkan framställer en tro går inte riktigt att ta in. Dessutom blir man stämplad som syndare redan innan man stigit in genom dörren vilket inte precis ökar viljan att gå in..njae kanske inte alltid överallt nuförtiden men kyrkan har mycket elände att städa bort.
Att din tro ska komma inifrån dig själv för att stärka dig och kunna gå framåt i livet och kalla det för din Gud ligger närmre hur jag kan tänka. Min Gud är min inre styrka som ger mig kraft inifrån!

I detta program kom andra vinklar fram som mer bekräftar hur jag tror att det måste vara. Men också hur kyrkan, bara för att tjäna sina egna syften, med århundradena har förvanskat och förvrängt det budskap som Jesus faktiskt ville få fram... ändå har man lyckats med konststycket att växa till en religion som är den mest utbredda i väst-världens samhälle idag..


Hur som helst så togs meningen upp, som jag satt som rubrik och som jag tycker är helt nödvändig än idag och fick mig att fundera:

Så mycket onödigt skitsnack det finns och så otroligt snabbt människan är på att döma ut varandra.
Det finns alldeles för många som uttalar sig om sin dumma granne, sin korkade chef eller nån annan person.. ofta om personer som inte riktigt passar in i mallen som samhället ( vi själva) skapat åt oss. Många tror sig veta att den som inte jobbar är lat eller att den som är sjukskriven fuskar sig till bidrag eller att en företagare absolut måste vara en person som naturligt vill utnyttja andra människor..Visst är det så att man kritiskt måste granska samhällsfunktioner där någon annan utnyttjar tjänster på fel sätt men vem har rätt att sätta sig till doms över andra människor o döma ut en hel grupp över lag? Ingen förstås, därför att vi inte vet hela historien, vi vet inte varför Nisse inte kan gå till jobbet eller varför Elsa till synes fullt frisk ligger i sängen hela dagarna..

Döm inte, så blir ni inte dömda..
Städa framför din egen dörr..
Kasta inte sten i glashus..

Olika meningar för samma tanke som är lika viktig idag som för 2000 år sen.
Var inte så snabb att döma ut dina medmänniskor innan du vet vad som egentligen ligger bakom. Detta behöver vi alla bli påminda om, dagligen!!






Juice Your Body

3 kommentarer:

  1. Döm inte så blir ni inte dömda. Och så dömer du ut kyrkan och beskriver den på ett sätt som jag inte kan känna igen mig i. Folk målar ofta upp en egen föreställning om vad kyrkan står för som väldigt dåligt stämmer med verkligheten. Det känns väldigt tråkigt.
    Susanne

    SvaraRadera
  2. Läste igenom det du skrivit väldigt snabbt. Kanske har jag varit lite snar att döma. Kanske menar du inte som jag först uppfattade. Men en sak: Man kanske inte direkt kan förkovra sig inom teologi genom Da Vinci koden och "Evangelium enligt Maria Magdalena"
    Susanne

    SvaraRadera
  3. Kära Susanne, att ha en åsikt o erfarenhet är inte detsamma som att döma ut. Jag dömer inte ut kyrkan, tvärtom, men tycker rätt illa om flera företeelser inom kyrkan eller kanske jag ska säga hos vissa företrädare inom kyrkan som anser sig föra ut det budskap som Jesus instiftade. Hittills har kyrkan o jag inte talat samma språk trots att jag både gått i söndagsskola, konfirmerat mig och genom åren sjungit o deltagit i ett oändligt antal gudstjänster. Kanske talar inte vi heller samma språk, du o jag Susanne, men jag språkar gärna vidare med dig om detta nån gång:-) Kram på dig Susanne!

    SvaraRadera